Історія ліцею

 

Невпинно плине час, пролітають роки, десятиліття й минають століття. Вони залишають у минулому здобутки, досвід у різних галузях життєдіяльності суспільства й пускають міцне пагіння в нову добу, зміцнюють її фундамент, народжують нові технології, засоби зв’язку й зумовлюють необхідність нових потреб в житті Людини, Родини, Держави, і всього суспільства.

Історія, особливо, свого краю, учбового закладу, не є щось далеке, книжне. Це – наше життя, це історія наших родин, це історія людських доль. 2008 рік – знаменний для старовижівчан і для Старовижівського професійного ліцею, бо він – ювілейний. 

500 років виповнюється Старій Вижівці і 30 років – центру підготовки, кузні сільськогосподарських робітничих професій – Старовижівському професійному ліцею.

Століття , десятиліття уже вкарбувались у вічність. Історія краю  з історією ліцею - єдине ціле, становлять історичну пам’ять. Витоки виникнення Старої Вижівки сягають в сиву давнину.

Стара Вижівка (Вижва) бере свій початок у далекому 1508 р. В цьому ж 1508 році засноване містечко Нова Вижва, яке стало волосним центром. До складу Вижівської волості ввійшло село Стара Вижва. Королева Бонна видала низку грамот у 1548 році р., за якими Старовижівському старості Семанкові пропонувалось приєднатись до м. Нова Вижва,  яке отримало магдебурзьке право. Волость також  отримала дозвіл на організацію самоврядування. Вижівці одержали дозвіл на відкриття корчми, продажу горілки.

Війту дозволялось збирати мостове мито, подушний, восковий податки. В 1557 році із запровадженням волочної поміри в Старій Вижві було виділено 40,5 волоки і утворено вижівський фільварок. Це дозволило селянам залишитися державними людьми із сплатою до скарбниці по 1 флоріну і 20 грошей податку з волоки. На основі збору податків, феодальних повинностей та іншими шляхами формувалась скарбниця Старовижівщини, Волині і всієї Литовської держави, куди входили ці землі аж до початку  ХУІІ століття.

Вперше район як адміністративна одиниця був утворений у січні 1940 року із центром у с. Седлище; з червня 1946 перейменований у Старовижівський із сучасними межами з грудня 1966 року. Площа району становить 1120,9 тис.кв. км.. Населення – 34,2 тис.чол..З них більше 5 тис. проживало у районному центрі. На території району знаходилось 57,0 тис.гектарів сільськогосподарських угідь, площа ріллі займає 28,0 тис.гектарів.

Розвивався і районний центр. У 1948 році було побудоване нове приміщення школи, пізніше відкрили дитячий садок, музичну школу, будинок школяра, краєзнавчий музей, заклади охорони здоров’я, культури і спорту, мережа підприємств торгівельного і побутового обслуговування населення.

Соціально культурну  сферу району представляли заклади освіти, культури, охорони здоров’я майже в кожному селі.

З давніх-давен Старовижівщина була аграрним сектором економіки. Основними галузями виробництва є землеробство, зерново–льонарського напрямку та м’ясо – молочне тваринництво. З кожним роком збільшувалась кількість колгоспів. Розквіту сільське господарство району набрало  у радянські часи. Рік у рік міцніло колгоспне господарство, зростала кількість селян які працювали в колгоспах. Велику роль у подальшому розвитку господарств відіграло рішення березневого (1965р.) Пленуму ЦК КПРС. Відбувалося підвищення закупівельних цін на продукцію сільського господарства, поліпшення постачання мінеральних добрив і с/г машин, запровадження електрифікації і механізації в колгоспному виробництві. Все це сприяло різкому збільшенню виробництва с/г продукції і попиту на кваліфікованих робітників с/г професій. За роки Радянської влади у районі виріс цілий ряд промислових підприємств: промкомбінат, харчокомбінат, керамічний і цегельний заводи, районне об’єднання "Сільгосптехніки”. Тут потрібні були робітники таких професій як електромонтер з ремонту і обслуговування електрообладнання, електрогазозварники. 

В зв’язку з великим попитом на кваліфікованих робітників – виникла потреба у самостійній підготовці кадрів. У 1978 році на виробничій базі Волинського обласного об’єднання "Сільгосптехніка” у смт. Стара Вижівка відкрито сільське середнє професійно-технічне училище №6, яке готувало трактористів – машиністів, слюсарів -  ремонтників. 

Першим директором з посади заступника голови райвиконкому призначено Михалевича Тимофія Климовича. Прекрасна людина, професіонал, закоханий у свою справу, Тимофій Климович , з великим ентузіазмом взявся за становлення нового учбового закладу. Для району особисто для директора, це була нова, не зовсім відома ділянка роботи. Розумів, що основне – підібрати кадри, колектив однодумців. Створення учбового закладу, який би відповідав сучасним вимогам і забезпечував економіку кваліфікованими фахівцями нового типу, вимагав високого професіоналізму, інтелекту, творчості, досконалого володіння предметом, технікою, професійної мобільності від викладачів, майстрів виробничого навчання.

Для роботи в СПТУ-6 були запрошені педагоги, які мали досвід роботи, які не тільки володіли мистецтвом викладання предмету, а й були хорошими вихователями, психологами. Це: Ромах Л.Й., Красильнюк З.Ф., Шорохов А.О., подружжя Нойниць Катерина Яківна і Петро Іванович, Супрунович В.І., Михалевич Л.І., Маркусик П.О., майстри в/н Панасюк В.С., Сотник В.А.Важливою умовою успіху в роботі стала діяльність заступника директора з навчально-виробничої частини Остапюка Ф.І., завуча Івчика М.С., заступника директора з НВР Шелест А.П., старшого майстра Сімчука М.В. які багато зробили для становлення ліцею. Саме вони організували, координували роботу по розв’язанню багатьох проблем які висунула дійсність.

Цих людей  об’єднав 1978 рік. Час становлення училища був нелегким. Багато труднощів пережито, всі вчились разом. Працювали у вихідні дні, часто до пізньої ночі. Адже, були лише стіни, повні купи будівельного сміття. А тому паралельно з навчанням педагогічні працівники та учні працювали над облаштуванням навчальних кабінетів меблями. Просто-напросто приведення їх до належного санітарного стану, так як приміщення училища було здане будівельниками із значними недоліками. В 1979 році педагогічна сім’я поповнилась творчими вчителями, майстрами в/н, що вміють добре працювати в команді, людьми з безліччю нових ідей, бажанням випробовувати, застосувати нове що є в педагогічній науці. Це: Івчик В.С.,Левчук Р.Ф., Сандар В.Г.,Малашевський М.П., Дорошук М.В.

Кращими учнями першого набору зарекомендували себе Балака Петро, Дмитрук Петро, Озимук Анатолій, Кевшин Володимир, Пословський Іван які не тільки добре навчались але й були активними в створенні і удосконаленні навчально-виробничої бази.

З березня 1982 року по 1985 рік училище очолював Жилка Василь Петрович. Під його керівництвом значно покращився зовнішній вигляд навчальних кабінетів, зросла матеріально-технічна база, комплексне методичне забезпечення професій. загальноосвітніх і спеціальних предметів.

Учні училища з 1980 року неодноразово з майстрами – наставниками Сотником В.А., Ткановим  В.М., Жолобом І.І. проходили виробничу практику в Казахстані, де надавали допомогу у збиранні врожаю зернових.

Наказом обласного управління ПТО Волинської області №114 від 01,08,0984р. Старовижівське середнє професійно-технічне училище №6 реорганізоване у Старовижівське професійно-технічне училище №26.

З 1985 року колектив училища очолює Семенюк Володимир Іванович, який до цього обіймав посаду заступника директора по навчально-виробничій частині. Він вміло організовує роботу колективу. Будучи компетентним, ініціативним, розуміючи, що секрет успіху – це дух команди, співпраця і погоджені дії всіх ланок навчально-виробничого процесу, атмосфера взаєморозуміння і творчості, спрямовує свої зусилля на мобілізацію педколективу, для вирішення завдань, які стоять перед навчальним закладом і системою ПТНЗ.

Відповідно до розвитку економіки та соціальної сфери регіону у 1989 році училище розпочинає підготовку учнів за спеціальностями "Електромонтер по обслуговуванню і ремонту електрообладнання, зайнятий в сільськогосподарському виробництві”, а з 1991 року – "Електрогазозварник  водій автомобіля”, "Кухар”.

Ринкові відносини в державі створили умови для виникнення фермерського руху. Виникла потреба в підготовці спеціалістів для цієї галузі. Творча група викладачів, майстрів в/н розробила пакет навчально-планувальних і дидактичних матеріалів з предметів цього циклу. Велику методичну, практичну допомогу в реалізації задуму по підготовці спеціалістів фермерського господарства надало Волинське обласне управління профтехосвіти. Перші кроки зроблено: підготовка таких спеціалістів розпочалась в 1993 році. Для набуття необхідної кваліфікації і досвіду фермерської роботи з асоціацією німецьких фермерів була досягнута домовленість про проходження навчальної практики юними господарями на фермах Німеччини влітку 1996 року під керівництвом майстра в/н Півня В.М.

Адміністрація училища разом з педагогічним колективом, розуміють, що в даний час є потреба переходити до моделі випереджувальної освіти.

З початком 2003/ 2004 навчального року були введені спеціальності  "Робітник фермерського господарства”,  "Кухар, кондитер”.

Згідно наказу Міністерства освіти і науки України від 25 грудня 2003 року №852 " Про вдосконалення мережі професійно-технічних навчальних закладів Волинської області” та наказу обласного управління освіти і науки Волинської обласної державної адміністрації №706 від 26 грудня 2003 року професійно-технічне училище №26 смт. Стара Вижівка з 02 січня 2004 року реорганізовано в Старовижівський професійний ліцей.

Головним чинником трансформації профтехосвіти є принципово інша ситуація в освіті зумовлена глобалізаційними процесами, потребує навчання не тільки на власному а й на чужому досвіді.

Ми є свідками того як на початку ХХІ століття  й третього тисячоліття постали нові завдання модернізації освіти відповідно до потреб суспільства. Зрозуміло, що в цьому досить складному процесі народжується власний досвід методики професійного виховання громадян, здатних брати на себе відповідальність за виконану роботу.

Під впливом викладених вище та інших чинників сформувались основні кваліфікаційні вимоги до підготовки фахівців: високий професіоналізм, досконале володіння технікою, інформаційними технологіями, творчість, професійна адаптація.

Тому реалізація загальнодержавних задумів розпочалась в ліцеї передусім зі створення матеріально-технічної бази. На даний час ліцей веде підготовку  робітничих кадрів на базі неповної і повної середньої освіти, перепідготовку робітничих кадрів.

 На базі неповної середньої  освіти із спеціальностей:

  • Електромонтер з ремонту і обслуговування електроустаткування, водій автотранспортних засобів (категорії ” С”).
  • Електрогазозварник, водій автотранспортних засобі ( категорії "С”).
  • Кухар, кондитер.

На базі повної середньої освіти з спеціальностей:

  • Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва, слюсар з ремонту сільськогосподарських машин і устаткування, водій автотранспортних засобів ( категорій "В”,”С”).
  • Слюсар з ремонту і обслуговування автомобілів.
  • Муляр, штукатур.

У комплекс Старовижівського професійного ліцею входить:

  • навчальний корпус загальною площею 1482,0 кв.м., де знаходяться навчальні кабінети та лабораторії обладнані відповідними засобами навчання;
  • навчально-виробничі майстерні загальною площею 2332,0 кв.м. обладнані необхідною навчальною технікою, верстатами, машинами та іншими засобами навчання;
  • 18 навчальних кабінетів;
  • 8 лабораторій;
  • 5 майстерень;
  • учбовий полігон;
  • автодром;
  • спортивний та актовий зали, бібліотека, їдальня на 140 місць;
  • гуртожиток загальною площею 4111,0 кв.м. на 450 місць;
  • навчальне господарство площею 84,01 га.           

Приміщення і споруди ліцею обладнані відповідно до діючих нормативів та санітарних норм і експлуатуються згідно з вимогами охорони праці, правилами пожежної безпеки і санітарно-гігієнічними нормами.

Всі реформи, починання, успіх ідуть від педагога. Адже, будь-які ідеї, задуми щодо реформування в державі в будь-якій сфері життєдіяльності розпочинається з учителя, котрий покликаний формувати у своїх вихованців риси характеру, потрібні для професійної діяльності.  Всього в Старовижівському професійному ліцеї працює 14 викладачів, 4 викладача мають кваліфікацію спеціаліст вищої категорії, 3 – педагогічне звання "старший вчитель”, 4 педагоги нагороджені нагрудним знаком "Відмінник освіти України”. Завдяки атмосфері творчості в ліцеї виріс золотий фонд педагогічних працівників. Це викладачі Шелест А.П., Письменний А.В., Івчик В.С., Маркевич Н.Г., Шевченко О.А., майстри виробничого навчання Гаврилюк В.С., Беценко В.М., Сандар Н.М., Крощук Є.А., Кушнір В.Л..

Педагоги В.С.Івчик, Яцук П.І. у різні роки були переможцями обласного конкурсу "Викладач року ПТНЗ”. Показником творчої праці викладачів, майстрів в/н є участь в обласному конкурсі  ПТНЗ, методичній виставці "Творчі сходинки Волині”, де ліцей неодноразово був відзначений з кращої сторони.

Здавна люди шанували робітничі професії, адже вони потребували неабиякого хисту, досвіду, майстерності. На сучасному етапі впровадження нових технологій і модернізації виробництва такі професії як електрогазозварник, електромонтер, кухар, кондитер, муляр, штукатур, не втратили своєї актуальності. Підготовка фахівців високого ґатунку вимагає від адміністрації ліцею тримати в полі зору інформаційний ринок передових освітніх технологій, щоб ефективно проводити підготовку конкурентоспроможного, висококваліфікованого робітника, Саме на це і спрямовує свої зусилля заступник директора з навчально-виробничої частини Хлапук А.В. Першим його помічником є старший майстер Півень Василь Михайлович.

Для активізації педагогічних працівників у пошуковій інноваційній роботі проводяться конкурси фахової майстерності серед майстрів виробничого навчання і учнів свою високу фахову майстерність довели на обласних та всеукраїнських конкурсах майстри виробничого навчання Маркевич О.І., Жолоб І.І. Цалай Ю.П., зайнявши прозові місця. Не відстають від своїх наставників і вихованці. Так, учень Юхимук М. на всеукраїнському конкурсі газозварювання зайняв ІІІ місце.

Загальноосвітньою підготовкою учнів опікується завідувач відділом загальноосвітньої підготовки Волох Л.І. Досвідченість, творчий підхід до роботи, відповідальність за доручену справу допомагають їй якісно організувати роботу викладачів загальноосвітніх предметів. В цьому їй допомагають досвідчені творчі, залюблені  в свою професію вчителі: Маркевич Н.Г., Бондарук Н.М., Івчик В.С., Барчук В.С., Письменна Н.М., Коржан Л.Д.. З великим ентузіазмом, натхненням працюють молоді педагоги як – от: Ростун Д.І., Максимець М.М. Всі викладачі використовують найсучасніші методи навчання, які не тільки забезпечували б збагачення учнів знаннями, а й давали змогу робити максимальний внесок у загальний розвиток особистості ліцеїста. Одним з критеріїв відбору та розробки форм і методів є зацікавленість учнів: на уроках повинен активно працювати кожний учень (адже не секрет що інтерес до навчання у значної частини ліцеїстів майже відсутній).

Методичну роботу в ліцеї організовує методисти Ростун Дмитро Ігорович та Волох Любов Іванівна.  Саме вони піклуються про підвищення фахового рівня викладачів, майстрів в/н. З їх ініціатив працює творча група викладачів школи передового досвіду, проводяться методичні тижні, випускається методичні бюлетені, цікаво, з використанням інтерактивних технологій проходять педагогічні ради, координує роботу методичних комісій.

Власний творчий почерк виробила у виховній роботі заступник директора з НВР Письменна Н.М. В ліцеї працює рада профілактики з правового виховання. Кожне засідання – пошук найбільш розумного вирішення ситуацій, у яких часто опиняються вчителі і вихователі: конфлікт між формальними і неформальними лідерами в групі, між групами, ставлення до важких учнів, превентивне правове виховання.

Активно цілеспрямовано, творчо спрямовують свою діяльність на забезпечення формування кращих людських якостей у вихованців вихователі: Максимець М.М., Мельничук А.Л., психолог Гулечко І.І.

Важко переоцінити роботу викладачів фізичного виховання Бондарука Є.Р., Базюка В.В.. Система по фізичному вихованню чітко продумана, добре організована. Наші учні неодноразово є переможцями спортивних змагань різного рівня. Значне місце в житті ліцею займає художня самодіяльність під керівництвом художнього керівника Мандзюка В.Ф. Щороку в ліцеї працює 25 гуртків, об’єднань за інтересами, гуртків технічної творчості. Нормою для педагога є робота у відповідному гуртку. Наші учні виступають в різних жанрах художньої самодіяльності на сценах району і області, і неодноразово займали призові місця.

Навчально-виховний процес важко уявити без роботи бібліотеки. У витоків її створення стояла Прищепа А.І., яка багато зусиль прикладала щоб прищепити учням любов до книги.

Якщо освіта розуму є перша мета виховання, то другий незрівнянно важливіший обов’язок полягає в тому, щоб допомогти юним мати повне прагнення до морального вдосконалення і бажанням бути корисним Україні. Саме так розуміє своє завдання бібліотекар Микитюк Л.В.. Бібліотека має підручники, художню , публіцистичну, науково-популярну літературу, періодичні видання газет і журналів – все, що необхідно для інтелектуального, професійного , загальноосвітнього розвитку учнів.

Вагомий внесок у веденні діловодства, створення відповідних умов для роботи обслуговування апарату управління, в наданні допомоги з питань діловодства працівникам ліцею  здійснюють секретар навчальної частини Демчук І.В. та  секретар Прищепа А.І.

Багато  зусиль, енергії віддає справі належного бухгалтерського обліку і звітності головний бухгалтер Завадська В.І. Сумлінно під її керівництвом працюють: бухгалтер Супрунович Ю.І.

Як вивільнити керівництво ліцею від функцій господарників, дати їм більше часу  більше займатись навчально-виховним процесом? Це питання намагається розв’язати група господарського обслуговування з її керівником Гаврилюком Л.Г. Незважаючи на  труднощі, благоустрій ліцею з кожним роком змінюється на краще.

Оцінюючи перспективу розвитку держави, аналізуючи рівень життя громадян, до уваги, насамперед беруть рівень освіти і культури нації. Система професійно-технічної освіти – це галузь яка має суттєвий вплив на всі сфери суспільного життя, адже вона готує робітників і фахівців різного профілю. З впровадження ринкових відносин в економіці роботодавці ставлять вищі вимоги до рівня кваліфікації та професійної компетентності робітників. Нові технології виробництва потребують і відповідно підготовлених фахівців. 

Технології, основним компонентом яких є комп’ютер, проникають усі сфери людської діяльності. У наш час неможливо уявити сучасного навчального закладу без повсякденного і широкого застосування комп’ютерних технологій. Тому в нашому професійному ліцеї проводиться цілеспрямована робота з комп’ютеризації навчального процесу. 90% педагогічного колективу пройшли навчання за програмою Intel – «навчання для майбутнього». Для викладачів проведено навчальні тренінги з даної програми.  Обладнання ще одного кабінету інформатики створить додаткові можливості для використання прикладних комп’ютерних програм під час вивчення загальноосвітніх, професійно-орієнтованих спецпредметів. Підключення до всесвітньої мережі «Інтернет» дає змогу не тільки спілкуватись зі світом, але й пошуки інформацій, передачі технологій знань.

З огляду на те, що ринок праці постійно визначає потреби у тих чи інших кваліфікованих робітниках, працівники ліцею намагаються забезпечити ці потреби в повному обсязі.

 Цікаві напрацювання є в нас із центром зайнятості. При  їх допомозі ми беремо участь в ярмарках професій. Центр зайнятості надає нам довідкову літературу. Співпраця з центром зайнятості забезпечує перепідготовку працездатного населення за таки професіями як "Підприємець-початківець”, "Кухар”, "Електрогазозварник”. В майбутньому, сподіваємось буде розширено перелік професій з яких ведеться підготовка. Сьогодні  ліцей по професіях "Електрогазозварник, водій автотранспортних засобів (категорія "С”), "Електромонтер з ремонту і обслуговування устаткування, водій автотранспортних засобів (категорія "С”) навчається  за новими державними стандартами. Це допомагає готувати наших випускників до роботи в складних умовах ринку праці, і які будуть досконало володіти новітніми технологіями.

Колектив Старовижівського професійного ліцею з серпня 2010 року очолює директор Хлапук Анатолій Віталійович. Допомагають йому у керівництві навчальним закладом: заступник директора з НВР - Письменна Наталія Миколаївна, заступник директора з НВЧ - Пахолюк Олександр Володимирович, завідувач загальноосвітньою підготовкою - Волох Любов Іванівна, старший майстер - Півень Василь Михайлович, методисти - Ростун Дмитро Ігорович та Волох Любов Іванівна, практичний психолог - Гулечко Ірина Іванівна.